Waarom Cambio autodelen een beter alternatief is voor bedrijfswagens

Elk zichzelf respecterend bedrijf probeert anno 2015 het aantal kilometers op de baan voor en door zijn personeel tot een minimum te beperken. En dan is Cambio autodelen een perfect alternatief voor de klassieke bedrijfswagen. Je betaalt enkel als de wagen in beweging is. En als digital agency is dat net zoals onze servers in de cloud: we betalen enkel als ze gebruikt worden.

Wieni in vervoering

Veel Wieni’s komen met openbaar vervoer of de fiets naar het werk. Ons kantoor in Leuven ligt redelijk dicht bij het station, dus ook klanten worden vlot per trein bezocht, tenminste als de vergadering iets verder moet gaan dan Skype, Google hangout of mail. Maar sinds we geregeld in de gangen van VRT ronddwalen (voor online projecten voor Canvas, MNM, Studio Brussel, Ketnet,…) én klanten over heel België hebben die ook moeilijk bereikbaar zijn met het openbaar vervoer, werd het gebruik van een auto toch een noodzakelijk kwaad.

Wieni's on the road to VRT
Wieni’s on the road met een elektrische (!!) Cambio, resulterend in uitroepen als JAWEL en POWERRRR.

‘Groen vervoer’

Als je een groen bedrijf wil zijn, past Cambio perfect in het plaatje. Elke Cambio-wagen vervangt ongeveer 12 particuliere auto’s en zorgt logischerwijs voor minder auto’s op de baan.

Als Cambiogebruiker ga je meer nadenken over je mobiliteit in het algemeen.

Als Cambiogebruiker ga je ook meer nadenken over vervoer in het algemeen. In plaats van snel in de wagen te springen voor elke kleine boodschap, sta je er meer bij stil om voor elke verplaatsing het juiste transportmiddel te kiezen: fiets, openbaar vervoer, Cambio of toch de eigen wagen.

Een, twee, drie, vier… vertrokken!

protect your head (1)

Veel collega’s rijden al lange tijd met Cambio voor privégebruik. Voor mij was het in januari 2015 de eerste keer, toen Wieni de bedrijfscambio’s ingevoerde. Toch even spannend, want je moet aan veel dingen tegelijk denken voor je vertrekt. Met je kaart de auto openen, de sleutel losmaken van de boordcomputer, schade aan auto controleren met een stickersysteem, het gebruik van de tankkaart, paaltje zetten bij vertrek… Maar als je het allemaal één keer hebt gedaan, is alles snel duidelijk en is het eigenlijk een zeer handig systeem.

We boekten al Cambio’s aan de Sint-Geertruikerk, de Naamsepoort, de Kruidtuin, het Damiaanplein, of aan het station in de Martelarenlaan.

Cambio’s heb je in alle soorten en maten. Als ik naar Ikea ga voor kantoorbenodigdheden, reserveer ik een groter model. Er zijn standplaatsen over heel de stad, waaronder eentje vlakbij Wieni. Maar als mijn collega’s eens rechtstreeks van thuis willen vertrekken met een Cambio, kan dat ook. Nadeel is wel dat je ze op exact dezelfde standplaats moet terugzetten.

Reserveren van de wagens gaat supersnel en gemakkelijk met de CambioApp, online of via telefoon. Je kan op elk moment een wagen reserveren en indien nodig het uur van terugkomst verlengen of inkorten. Ben je op een meeting die langer duurt dan je had gedacht, dan kan je je reservatie gemakkelijk verlengen.

Het zit ‘m in de leuke extraatjes bij Cambio, zoals deze melding op ons factuur.

Wa kost da?

Bij Cambio betaal je dus in functie van je gebruik. We hebben 3 poolkaarten en elk van de Wieni’s kan er mee rijden. De vaste abonnementskost per poolkaart is 15 euro/maand. Op het einde van de maand ontvangen we een gedetailleerde factuur met een overzicht van al onze ritten.

Per afgelegde km betalen we ongeveer 0,35euro/km. In februari 2015 boekten we in totaal 9 ritten voor 172,30 euro. In maart 2015 moeten onze verplaatsingen iets langer geweest zijn, want dan waren we 15 keer op de baan met Cambio, goed voor een totaalsom van 405,85 euro op het factuur.

Aan verzekeringen zullen we onze broek ook niet snel scheuren: alle wagens zijn omnium verzekerd. Daarnaast is er ook een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid voor de bestuurders en bijstand in geval van pech en ongeval. Met een SafetyPack van 15 euro per persoon per maand lopen eventuele kosten voor schade nooit verder op dan 200 euro. Je betaalt wel een eenmalige activatiekost van 87,64 euro per persoon.

Als je dan ook nog eens bespaart op het kopen of huren van een dure parkeerplaats, is de rekening snel gemaakt.

Hans en Jelle in de Cambio. Tuut!

Elektrische Cambio opladen? Vergeet de stekker niet…

Het meest wordt er hier gevochten om de elektrische Cambio’s. Die zijn in Leuven te vinden op het Sint-Jacobsplein. Het is dan wel geen Tesla: bij de hele ervaring om de wagen los te koppelen van de oplaadpaal en geruisloos te vertrekken, lopen we keer op keer op groene wolkjes.

Alleen moeten ze bij Wieni nog leren achteraf de stekker juist in te steken… Want op een zonnige middag kreeg ik een vriendelijke maar kordate Cambiodame aan de lijn, met de melding dat de wagen op de standplaats niet aan het opladen was. Dan mag je terugkeren om het op te lossen! Anders zit de volgende bestuurder met een lege batterij. Bij de elektrische wagens moet je wel rekening houden met een beperkt bereik: naar de kust en terug wordt al werken voor de batterij.

Conclusie: eens je er mee weg bent (letterlijk en figuurlijk) is Cambio zeer voordelig en makkelijk in gebruik en zou autodelen écht je bedrijfswagens kunnen vervangen. Als deze omaatjes het kunnen, kan jouw personeel dat ook, toch?

httpss://www.youtube.com/watch?v=davBx9n62M4

 

Published by

Julie Feyaerts

Personeelschef & officemanager en dus de enige echte Mama Wieni. Oftewel: onze SPOF, de single point of failure die ons allemaal rechthoudt.