De Wieni Scan: wat je nog niet wist over de bezoekers van je webapp/site

Laten we eerlijk zijn: het ontwikkelen van webapps- en sites is er de laatste jaren niet simpeler op geworden. Er komen steeds meer nieuwe devices bij waar we ons op gebied van design, frontend en navigatie aan moeten aanpassen. Om (nieuwe) webprojecten zo (kosten)efficiënt mogelijk aan te pakken voor de klant en de eindgebruiker, besteden we bij Wieni daarom meer dan ooit tijd aan het voortraject. Onderdeel hiervan is de Wieni Scan.

Die Wieni Scan, hoe gaat dat in z’n werk?

Met de Wieni-scan kan je als organisatie je bezoekers echt leren kennen. We ontdekken samen de belangrijkste opportuniteiten voor verbeteringen aan de hand van onder andere heatmaps, sessie opnames, conversion funnels, formulier-analytics, polls en enquêtes.

Elke Wieni Scan is uniek. Voordat we aan de slag gaan met onze klant zitten we samen rond de tafel. En de belangrijkste bedenking die we ons daarbij maken is: bereikt de (huidige) website zijn doel? Wat zou hij moeten opbrengen? Met andere woorden: wat zijn de toptaken en hoe zorgen we ervoor dat de bezoekers deze taken volbrengen? Daar zullen we ook onze focus op leggen bij de analyse.

Enkele van deze toptaken kunnen zijn:

  1. We willen dat onze bezoekers formulier x meer invullen
  2. We willen meer donaties werven
  3. We willen meer producten verkopen
  4. We willen dat de bezoeker meer pagina’s LEEST om beter geïnformeerd te zijn.

Deze doelstellingen leggen we vast en dan gaan we aan het werk. We bepalen de pilaarpagina’s van de website: de pagina’s die het meest bezocht worden door de bezoekers. We stellen user journeys op (om een product te kopen, moet bezoeker x langs pagina x, y en z). En dan wachten we een week of twee om de resultaten te zien binnenkomen. Die tijdspanne hangt natuurlijk samen met het aantal bezoekers dat de website ontvangt binnen een bepaalde periode.

Die resultaten worden dan omgevormd tot begeesterende cijfers, heatmaps en conversion funnels:

Google Analytics Analyse

“Focus” is in de cijferberg van Google Analytics een belangrijke factor.

Afhankelijk van wat de toptaken zijn, snuisteren we doorheen het cijferaanbod dat Google Analytics te bieden heeft. Wat is de verhouding tussen nieuwe en terugkerende bezoekers? Hoelang blijven ze? Welke pagina’s worden niet alleen het vaakst bezocht, maar ook het langst gelezen? Welke kanalen brengen de meest waardevolle bezoekers naar de website? Welke zoekwoorden worden er op de website zelf ingegeven? En zo kunnen we wel even doorgaan…

Google Analytics
Google Analytics

Heatmaps

Een heatmap is een laagje dat boven een webpagina wordt gelegd en toont:

  1. Hoe ver mensen scrollen op de webpagina
  2. Waar mensen vooral met hun muis over bewegen
  3. Waar mensen vooral op klikken of tappen

Dit geeft ons een goed inzicht in waar de kliktriggers liggen, of de pagina al dan niet te lang is, waar men het langste blijft lezen en dergelijke meer. Die verschillen bekijken we ook op desktop versus tablet versus mobile. Zo zagen we al dat mensen op tekst klikten waarvan ze dachten dat het een link was, maar het was er geen. Zo ontdekten we ook dat links in tekst vaak meer worden aangeklikt dan buttons die er expliciet voor bedoeld zijn. Maar ook dat mensen houden van pijltjes ( > ) om op te klikken. Kleine dingen, maar zeer waardevol!

In de Wieni Scan werken we met vier verschillende soorten heatmaps:

1. De click heatmap

Hoe roder hoe beter. Althans, hoe meer kliks op eenzelfde plek, hoe roder deze zal worden op de heatmap. Zie je geen kleurschakering op de knop die ultrabelangrijk is voor die welbepaalde landingspagina, dan zit je met een probleem. Maar geen probleem dat niet opgelost kan worden! Door een A/B-testing traject op te zetten, merk je bijvoorbeeld snel welke aanpassingen meteen tot andere resultaten leiden.

Living Concerts Heatmap
It’s getting hot in here! De Click heatmap van livingconcerts.com

2. De move heatmap

Een heatmap die weergeeft hoe bezoekers met hun muis bewegen over de website. Is dit een logische volgorde in de user journey? Wat trekt eerst de aandacht, wat volgt?

move map
Move heatmap

3. De scroll heatmap

De rode zones op deze heatmap geven aan dat dit gebied van je webpagina door de meeste bezoekers bekeken wordt. Wordt deze zone meer blauw of krijgt deze geen kleur mee, dan moet je onderdelen beginnen verplaatsen. Zeker als er een belangrijke call to action in deze zone staat.

Wieni Scan scroll map livingconcerts
Scroll heatmap

4. Tap heatmaps

Op mobiele toestellen wordt het natuurlijk moeilijk om muisbewegingen en kliks te gaan tracken. Daarvoor gebruiken we tap heatmaps. Deze geven weer waar de bezoeker met zijn vingers gedrukt heeft op het scherm.

tap map
Tap heatmap

Sessie opnames

Er is altijd een groot verschil tussen wat mensen zéggen dat ze met een website doen en het werkelijke gedrag dat ze op de website vertonen.

Om een nog beter inzicht te verkrijgen in hoe bezoekers met de website omgaan, nemen we ook aantal sessies op. Bij een sessie die we opnemen zie je echt de muis van de bezoeker over je website gaan en zie je zeer goed waar hij twijfelt om te klikken, waar hij op klikt, maar ook hoe hij scrollt op je pagina. Wat we bij Wieni zeer belangrijk vinden is privacy. Wij zien een sessie als een nummer. Het interesseert ons niet wie de bezoeker is die we opnemen en na de Scan worden de opnames niet bijgehouden. We doen het in de eerste plaats om de bezoekersbeleving te optimaliseren. Omdat we net van de bezoeker willen leren.

LC mouseflow
Sessie-opname

Conversion Funnels

De meeste van onze klanten hebben goed uitgedachte ‘user journeys’ om een bezoeker een taak te laten volbrengen. Zoals bijvoorbeeld een donatie doen voor hun organisatie. Een succesvolle donatie kent doorgaans volgende stappen:

  1. Kies de campagne die je wil steunen
  2. Selecteer het bedrag dat je wil doneren
  3. Vul je gegevens in
  4. Selecteer je betaalmethode
  5. Geef je betaalinformatie op
  6. Bedankt-scherm

Binnen deze 6 stappen in de ‘sales funnel’ analyseren we welk percentage van de bezoekers de funnel voor 100% afhandelt, maar ook hoeveel procent van de bezoekers in welke stap afhaakt. Dan kan je verder gaan analyseren waarom het daar misloopt.

screenshot-insights.hotjar.com 2015-07-14 15-28-19
een voorbeeld van de registratiefunnel op livingconcerts.com

Formulieren

Soms hoor je de mensen bij wijze van spreken zuchten bij sommige formulieren.

Elke website heeft wel ergens een formulier staan. Om contact op te nemen, om gegevens achter te laten bij een bestelling, om informatie aan te vragen, om feedback achter te laten, … . Formulieren bepalen vaak de kwaliteit van het eerste contact met een potentiële klant.

Allereerst bekijken we hoeveel procent van de bezoekers die op een pagina komen met een formulier, dat formulier ook daadwerkelijk invullen. En we analyseren ook welke velden ingevuld worden. Vooral de combinatie van deze analyse met heatmaps en mouseflows is zeer waardevol. Zo hoor je de mensen, bij wijze van spreken, zuchten bij sommige formulieren die ze moeten invullen. Dat nemen we dan mee naar een optimalisatie.

De Wieni Scan in 5 stappen

Let’s sum it up! Welke stappen zetten we concreet bij de Wieni Scan?

  • Toptaken bepalen
  • Opzetten van de analyse-software
  • Verzamelen van resultaten
  • Rapportering
  • Bepalen van next steps

Wat na de Wieni Scan?

Sommige zaken kunnen al meteen in het CMS door onze klant zelf aangepast worden. Dat is natuurlijk het leukst, je kan snel betere resultaten boeken! Voor andere ‘problemen’ werken we een plan van aanpak uit. Is het zeer duidelijk wat de bezoeker eigenlijk wil? Dan kan je meteen aanpassingen doorvoeren. Is het nog niet helemaal duidelijk? Dan zetten we een A/B-test op of gaan we de gebruiker rechtstreeks bevragen.

Na de Wieni Scan:

  • Opzetten A/B-testing traject
  • Sommige aanpassingen meteen doorvoeren
  • Meenemen van conclusies in een volgende versie van de website

Wil jij ook een Wieni Scan?

Om een Wieni Scan te krijgen hoef je geen klant te zijn bij Wieni. We kunnen dat voor iedereen doen, van particulier tot multinational! Je kan ons altijd een mailtje sturen op support@wieni.be of bellen op 0472 74 33 73.

Published by

Jelle Van den Bergh

Founder at Wieni (a design & development agency). Passionate about UX&UI, design thinking, analytics, creativity & music.