Wienimpressies van FITC-conferentie 2015

Design. Technology. Cool Shit.

Als frontend developer met een achtergrond in design vind ik het belangrijk om te allen tijde inspiratie op te doen. En laat Amsterdam nu net één van mijn favoriete steden zijn. Dan is de keuze om je jaarlijkse Wieni-conferentiebudget te besteden aan de tweedaagse FITC in Amsterdam toch snel gemaakt? Fiets in de auto en wég!

FITC staat voor Future, Innovation, Technology & Creativity: een wereldwijd rondreizend evenement met presentaties en workshops van toonaangevende artiesten, denkers en industry professionals. In Amsterdam kozen ze voor De Zwijger, een pakhuis omgevormd tot hip ontmoetingscentrum in het Noordoostelijke deel van van de stad. Met een aanbod van uiteenlopende onderwerpen zoals web development, creative code, business, gaming, storytelling, UX/UI en film. Niet gemakkelijk dus om een persoonlijk programma samen te stellen uit de mij onbekende lijst van sprekers. En dan blijkt de gepersonaliseerd programmafunctionaliteit op de website niet te werken op mobiele apparaten!

FITC Amsterdam
Amsterdam is een van mijn favoriete steden, dus de keuze voor de FITC-conferentie was snel gemaakt

De creative cloud van Adobe

Uit de “Heads in the Cloud & Creativity on the go” keynote presentatie van Adobe product specialist Michaël Chaize heb ik onthouden dat we in de digitale creatieve sector allemaal mutanten zijn. Doorheen onze carrière doorlopen we vaak verschillende creatieve disciplines. Gaande van interactieve multimedia-ontwikkelaar tot digitale filmmaker, die zich gaat toespitsen op storytelling. Het is de visie van Adobe om deze transformaties te vergemakkelijken met hun Creative Cloud applicaties.

“Wat maakt ons creatief? Niet technologie, een locatie of financiële beperkingen, maar onze capaciteit om te focussen op, en contact te maken met, onze emoties.” – Michaël Chaize

Een andere presentatie van een Adobe product manager ging over het mij nauw aan het hart liggende softwarepakket Flash Pro CC en droeg de veelbetekenende ondertitel “The future of animation”. Hoongelach terzijde, nam ik mee dat er een toekomst zal blijven bestaan voor het populaire animatieprogramma, omdat de ontwikkelaars inzetten op het genereren van platformonafhankelijke interactieve animaties. Dat werd enkele jaren geleden nog als de doodsteek van Flash gezien door de opkomst van mobiele browsers.

FITC opening credits
De opening credits werden geprojecteerd op een installatie van 9 schermen in de grote zaal.

Generatieve visuals

Ik koos verder voor verschillende presentaties over het thema generatieve visuals: visuele structuren die ontstaan door code. Marius Watz, ex-designer, maakt abstracte generatieve kunst aan de hand van vormgenererende processen. Complexiteit vanuit simpliciteit is zijn motto. De computer zijn zoekinstrument naar esthetisch interessante vormen. Eender welk systeem met meer dan twee variabelen wordt heel snel onvoorspelbaar, waardoor randomness een belangrijke drijfveer is in dit soort kunst. Maar hoe lang kan een dergelijk digitaal kunstwerk, met specifieke programmeertaal op een bepaald platform, blijven bestaan in een razendsnel evoluerende technologische wereld?

Frank Reitberger maakt zeer boeiende code-driven visuele experimenten in de opkomende WebGL technologie. Geïnspireerd door o.a. de “demoscene”, waar groepjes programmeurs het tegen elkaar opnemen om de meest indrukwekkende demo te maken. Voor mij waren vooral zijn realtime visuele systemen in echte projecten, voor échte klanten, een grote inspiratie.

Een derde presentatie over dit thema kwam uit heel onverwachte hoek. Medisch analist en radioloog Frederik Vanhoutte vertelde hoe hij gefascineerd raakte door generatieve visuals en zelf met de software Processing aan de slag ging.

“Creativiteit is in de professionele wereld wel wenselijk, maar wordt vaak niet geapprecieerd als competentie. Voor mij draait generatief design om ideeën en niet om de technologie erachter.” – Frederik Vanhoutte

Denk aan de snowflake fallacy: is een generatief kunstwerk uniek zoals dat van een sneeuwvlokje beweerd wordt? Neen, de artiest/programmeur selecteert volgens zijn eigen smaak één resultaat uit de oneindige reeks die zijn programma produceert. Vanhoutte is ook gefascineerd door artefacten. Die manifesteren zich, net als glitches, als uitzonderlijke patronen, maar zijn intrinsieke eigenschappen van het systeem, in tegenstelling tot fouten in de code.

FITC Amsterdam - WebGL
Een WebGL experiment met noise als drijver voor animatie: een interactieve oceaan in je browser.

Developers versus designers

Dominik Bamberger van GitHub gooide het samen met zijn collega over een andere boeg in hun presentatie: “Developers vs. Designers” en hun gangbare verzuchtingen. Het klassieke beeld van de lineaire ketting Define -> Design -> Develop is volgens hen niet langer relevant. De designer, met zijn hoofd in de Creative Cloud, ziet zijn websiteontwerp als een perfect geheel. De developer ziet het eerder gefragmenteerd, met afzonderlijke functionaliteit. Daarom benadrukten de sprekers het nut van een constante wisselwerking tussen development en design. Niet te vergeten: de cruciale rol van de project manager, of beter de product owner, omdat deze persoon de uiteindelijke verantwoordelijkheid draagt. Ook is er nood aan een gemeenschappelijke taal en eenduidige terminologie.

Presentaties onder de noemer ‘pure inspiratie’, waren er ook. Zoals de broers van het absurde designersduo Brosmind, die met zelfgemaakte controllers uit Lego plots realtime games stonden te spelen. Brendan Dawes herinnerde ons eraan dat CV’s dood zijn en dat je als creatieveling je werk gewoon de wereld in moet sturen om reacties te krijgen. En tot slot was er de bevallige designer Jessica Walsh die het belang van spel in het creatief proces benadrukte met uitspraken als: “Get comfortable with the uncomfortable”, “Get off the computer and make things” en “Do the work that feeds your soul, not your ego.”

Meer foto’s? Check https://www.flickr.com/photos/fitc/sets/72157648801854574

Published by

Mathijs Provoost

Geen gewone frontend developer, maar eentje met uiterst verfijnd gevoel voor een top-notch user experience design. Onze master in de grafische kunsten heeft een zeer diep Flash verleden, maar interaction design doet hij nu in JavaScript & Sass ipv ActionScript 2.